PRZY PRZEDPŁACIE
Nowe etykiety na opony (obowiązują od 01.05.2021 r.)
Jak je czytać?
Podyktowane bezpieczeństwem, od 1 maja 2021 roku weszły nowe zasady, co do kwestii oznaczenia opon dla pojazdów mechanicznych. W wyniku unijnego rozporządzenia zostaje zmniejszona liczba klas – uprzednio funkcjonowało ich aż siedem, z kolei obecnie zredukowano je do pięciu. Podyktowane to zostało koniecznością całkowitego usunięcia z rynku najgorszych opon, z tego względu, że nie spełniały one istotnych, wpływających na bezpieczeństwo jazdy, standardów.
Sprawdź, jakie nowe oznaczenia funkcjonują w nowocześnie produkowanych oponach do aut. Co widnieje na nowej etykiecie z oznaczeniami opon?
Na etykiecie pozostają trzy klasyfikacje - efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu, jaki wytwarza dane auto. Ikony wskazujące pierwsze dwie klasyfikacje zaprojektowane zostały tak, aby upodobnić je do oznaczeń, jakie określają klasę energetyczną urządzeń AGD. Co ważne, zmniejszono także liczbę oznaczeń w porównaniu do tych nieaktualnych.
Podczas, gdy wcześniej klasyfikacja opierała się na systemie A-G, obecnie obejmuje zakres A-E. Klasy F i G wycofywano ze względów bezpieczeństwa - nie posiadały one odpowiedniej przyczepności na mokrej nawierzchni, a zarazem cechowały się niesatysfakcjonującą efektywnością paliwową.
Nowe etykiety charakteryzują się przede wszystkim większą czytelnością, więc z interpretacją wskazanych na nich informacji, poradzi sobie nawet osoba, która ma nikłe pojęcie o motoryzacji, a już w szczególności o oponach, które są przecież niezbędnym elementem każdego pojazdu. Na etykiecie znajduje się również kod QR, dzięki któremu można pobrać na urządzenie mobilne kartę informacyjną danego produktu.
W jaki sposób interpretować klasy w oznaczeniu opon?
Analogia czytania informacji jest podobna, jak w oznaczeniach klas energetycznych w urządzeniach AGD. Oznaczenie A wskazuje, że opona cechuje się najlepszymi parametrami, z kolei klasa E to najniższy poziom wskazanych właściwości - nie będzie ona tak dobra, jak ta o literze A. Odnosi się to do wszystkich parametrów, jakie podlegają omawianej klasyfikacji, tj. efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni.
Etykiety do 01.05.2021 roku.
Etykieta podzielona jest na trzy sekcje.
Podział obrazuje grafika po prawej stronie.
Efektywność paliwowa - zależy od oporów toczenia, które wpływają na zużycie paliwa i emisję spalin.
A - najbardziej efektywna opona, o najmniejszych oporach toczenia, pozwoli zaoszczędzić paliwo, najniższa emisja spalin.
G - najmniej efektywna opona, o największych oporach toczenia, zużyje najwięcej paliwa, najwyższa emisja spalin.
Przyczepność na mokrej nawierzchni - informuje o zdolności utrzymania przyczepności na mokrej nawierzchni.
A - najbezpieczniejsza opona, najkrótsza droga hamowania.
G - najgorsza przyczepność opony, najdłuższa droga hamowania.
Hałas - określa hałas generowany przez opony przejeżdżającego samochodu. Poziom hałasu mierzony jest w decybelach (dB) i zobrazowany za pomocą trzystopniowej skali w postaci fal.
1 fala - najcichsza opona.
3 fale - najgłośniejsza opona.
Dodatkowo podawana jest także wysokość hałasu w dB.
Faktyczne oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależą od zachowania kierowców, a zwłaszcza od następujących czynników:
ekologicznego prowadzenia pojazdu, które może znacznie przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa,
ciśnienia w oponach, które powinno być regularnie sprawdzane w celu zapewnienia lepszej optymalnej na mokrej nawierzchni i optymalnej efektywności paliwowej,
ścisłego przestrzegania bezpiecznej odległości między pojazdami.